.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
انتقاد تند رییس بنیاد تعاون سپاه از نحوه خصوصی سازی

رییس بنیاد تعاون سپاه با انتقاد از نحوه انجام خصوصی‌سازی در کشور عنوان کرد که دولت سهام سایپا را سه برابر بیش از قیمت اصلی عرضه‌ کرده است. وی معتقد است که خود دولت سایپا را خریده است.

پرویز فتاح وزیر نیروی دولت نهم و رییس فعلی بنیاد تعاون سپاه با بیان این‌که دولت باید در واگذاریها منطقی عمل کند و اصولی گام بردارد، اظهار کرد این که فقط آمار نشان دهد شرکتها را واگذار کرده است، دلیل بر عقلانیت نیست. بیت‌المال را نباید به بهایی اندک واگذار کرده یا آن را به دست نااهلان سپرد.

وی معتقد است که با خصوصی‌سازی‌ها نباید چوب حراج به بیت‌المال بزنیم. پرویز فتاح اضافه کرد دولت باید در واگذاری‌ها این اطمینان را داشته باشد که بیت‌المال را به خوبی فروخته و کار را به اهل فن سپرده است.

رییس بنیاد تعاون سپاه در گفت‌وگو با مهر با اشاره به واگذاری‌های اخیر در مورد شرکت‌های بزرگ خودروسازی، تصریح کرد دولت همین اواخر سایپا و ایران خودرو را در قالب بلوک 18 درصدی در بورس واگذار کرد، اما این سئوال مطرح است که چرا دولت معامله ایران خودرو را ملغی اعلام کرد؟

وزیر سابق نیرو گفت: «باید از دولت پرسید که چرا معامله ایران خودرو را بهم زد یا چرا سایپا را به سه برابر قیمت فروخت. چطور می شود که هم دولت فروشنده و هم شرکت وابسته به سایپا خریدار باشد.»

وی با بیان این‌که این روش با کدام عقل اقتصادی جور در می آید اضافه کرد بنیاد تعاون سپاه را هم محترمانه از معامله بیرون کردند.

فتاح گفت: «قیمت پایه سهام سایپا 300 تومان بود ولی هر سهم را 840 تومان فروختند. ما که در کار اقتصادی هستیم، می گوییم بر این عقل باید شک کرد، همانطور که مولانا می گوید "آن عقل بخندید که عشقش نپسندید".»

وی با اشاره به این‌که دولت خودش سایپا را خریده است عنوان کرد؛ دولت دلش خوش است که سایپا را فروخته اما چه کسی آن را خریده است؟ خود دولت، ضمن اینکه باید ملاحظه کرد که به چه قیمت سایپا را خریده و آیا این خرید اقتصادی است؟

وزیر سابق نیرو در بخش دیگری از اظهاراتش به چگونگی واگذاری سهام بیمه دانا پرداخت و با مطرح کردن این سوال که سهام بیمه دانا را چند فروختند؟ آیا منطقی بود؟ گفت: «اگر خریداری پیدا شود که یک شرکت را به قیمت غیرمنطقی بخرد، باید در عقل اقتصادی فروشنده شک کرد که منطقی و منصفانه آن را نفروخته است.»

رییس بنیاد تعاون سپاه بازهم به ماجرای فروش سهام سایپا اشاره کرد و با ذکر یک مثال توضیح داد؛ دولت می‌خواهد یک شرکت را ده میلیارد بفروشد، قیمتش این است. اما یک نفر می آید و می‌گوید که من بابت این شرکت، 30 میلیارد پول می‌دهم. دولت هم می‌گوید خیلی هم خوب است تو که پول بیشتری هم می‌دهی، پس من به تو می‌فروشم، اما آیا نباید این سئوال را بپرسد که چرا به سه برابر قیمت می خرید؟

فتاح تاکید کرد که این چه فردی است که چوب حراج به مال خود می زند و به سه برابر قیمت یک شرکت را می خرد. عقل اقتصادی این کار را نمی کند؛ همین جا یک نکته نهفته است.

وی با بیان این‌که "من نمی‌خواهم همه واگذاری‌ها را زیرسئوال برم" اظهار کرد اما اموالی که واگذار می‌شود، بیت‌المال است و باید مراقبت شود. دولت باید خوش معامله و درست معامله باشد و خود دولتی‌ها هم دخالت نکنند. بعضا مشاهده می‌شود که برخی نقاط دولت، دخالت می‌کند، این درحالی است که باید حرفه‌ای باید عمل شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.096 seconds.